Zahájení 1. Dog Expressu- Initiation

 

 

    Letos jsme zahájili první jízdu Dog Expressu. 21.8.08 se sešli účastníci (Sarah Polanská, Bohumír Kremlička, Pavel Procházka a jeho žena Petra a Šárka Mikolášová) ve Studánkách, kde byla základna Pony Expressu. Zde se domluvilo co a jak a vyrazilo se s auty a se psy až na Lipno, kde startoval první tým.

 

2008, We started to ride Dog Express. On 21.8. all participants come to Studánky, where was start for Pony Express. There we got instructions and after we headed out to Lipno with car and dogtrasport, where started first team.

 

  Z Lipna tedy startoval Mirek.  Pošťačka mu předala balíček s poštou a Mirek vyrazil na cestu s 6 sibiřskými husky  (já jsem si sedla na káru a jela jsem s ním).  Na přehradě jsme se vystřídali a do cíle jsem dojela já.  Tam jsem předala poštu Šárce a ta se sedmi sibiřskými husky vyrazila na cestu. Bohužel vyfasovala trasu víceméně do kopce, ale zvládla to perfektně!  Ta dále předala poštu Petře a Petra nakonec Pavlovi, který ji dovezl až na základnu ve Studánkách, kde si ji zase vzala nazpět pošťačka.

 

From Lipno started Mirek. The Postman give him box with postcards and Mirek go with 6 siberian huskys on his way to the 2nd stage (I sit on kára and hit the road with him). On the dam we change and I finished this section. On the finnish I transmit postcards to Šárka and she hit the road with her 7 siberian huskys. Unfortunately, her trail was much uphill. But her team was much strong. She further give the package to Petra and she later give to Pavel and he brought it to Studánky, where postman took it back.

 

  Celá akce byla zakončena malou akcičkou večer, kdy se grilovalo a popíjelo. Pošta vyrazila na cestu následující den ve 3 hodiny ráno, kdy ji Pavel na svém koni Whiskym dopravil zpátky na Lipno, kde ji předal dalším jezdcům a ti pokračovali v jízdě jižní větve jako každý rok.  Příští rok je 25 výročí Pony Expressu, kdy se pojede i Dog Express už oficiálně. Doufáme, že se musherů sejde víc a Dog Express se tak stane tradicí stejně jako Pony Express.

 

After our journey from Lipno to Studánky we finnished our day with drinking and grilling.  The Postcards hit the road 3 o´clock in the morning next day. Pavel on his horse Whisky transport postcards back on Lipno, where he give other riders. Here start official Pony Express. We hope that next year come more mushers and Dog Express become a tradition as well as Pony Express.

 

  A pak už to nebude jenom Český Pony Express, ale Český Dog a Pony Express. Tak nám držte palce a třeba příští rok na viděnou!!!!!

 

 

 

Československý Pony Express

 

 

Štafetová přeprava pošty na koních dle historického Pony Expressu v USA v letech 1860–61. Délka úseku od jednoho předávacího místa ke druhému je cca 20 km.

Československý Pony Express vznikl v roce 1985. Šlo o spontánní projev sympatií mnoha nadšenců pro americký západ. Jedinci v čele s Bohumilem Kašpárkem alias Hospodářem, Jaroslavem Čvančarou (zakladatelem country skupiny Taxmeni), Stanislavem Vodenkou (prvním jezdcem Pony Expressu), Tomášem Králem, Jindřichem Bílkem, Janem Valchařem, Miroslavem Koláčkem (v současné době nejstarším jezdcem Pony Expressu) a mnoha dalšími, se zasloužili o skutečnost, že v roce l985, k uctění památky jezdců amerického Pony Expressu, vyjel 13. září 1985 ve 4 hodiny ráno první jezdec Stanislav Vodenka na prvním úseku 400 kilometrů dlouhé trasy ze Stříbrné Lhoty u Mníšku pod Brdy do Suchdola nad Odrou. Tímto aktem byla započata dodnes trvající tradice vzpomínkových jízd realizujících se každoročně vždy v měsíci srpnu.
V roce 2009 se uskuteční již 25.ročník této neobvyklé sportovně kulturní a westernové akce. Dá se tedy směle říci, že Československý Pony Express má již svoji nesmazatelnou historii.

Ti, kteří nejsou pamětníky Čs. Pony Expressu v „plenkách“ si dnes již sotva představí tu haldu problémů s praktickým uskutečněním jízdy Pony Expressu a westernovým ježděním vůbec. Přátelé, vždyť se psal rok 1984, a to byla, jak my dnes říkáme těžká totalita. Ale právě i v té době existovali nadšenci, kteří si svou vysněnou představu o romantice Divokého Západu nenechali vzít a naopak ji povýšili na svůj životní styl. Realita všedních dnů však nebyla tak romantická, když tito kovbojové – průkopníci postupně prosazovali westernové ježdění, které bylo v tehdejším vzkvétajícím socialistickém Československu považováno za propagaci prohnilého kapitalistického řádu Západu. Situace nebyla růžová ani při pořizování výstroje a výzbroje jezdců i koní. Avšak chuť a touha být westernovým jezdcem dodávaly těmto pionýrům Divokého Západu na Východě" na činorodosti a světlo světa spatřily podomácku vyrobené kožené vesty, chapsy, ostruhy, sedlové brašny, uzdění na koně ba i westernová sedla a mochilla pro Pony Express. Obtížnost zhotovování těchto westernových potřeb však nespočívala pouze v manuální zručnosti, ale hlavně ve vyschlých informačních pramenech. Jednoduše řečeno, k dispozici bylo tenkrát malé množství dobových fotografií westernových jezdců nebo různá pohádková vyprávění o recích Divokého Západu a jejich hrdinném boji proti padouchům. Nejkvalitnějšími prameny však byly westernové časopisy.

O všech těchto obtížích se zmiňujeme proto, aby si každý uvědomil, v jakém společenském prostředí se povedl tento husarský kousek, tj. odstartovat v roce 1985 1. ročník jízdy ČsXP, a tím pomoci ke zviditelňování westernového dění v naší republice.

Jenoho z největších ocenění, kterého se jezdcům ČsXP dostalo v roce l990 byl projekt propojení tras P.Ex. USA a tehdejšího Československa. Při příležitosti jízdy jezdců ČsXP na trase v USA byl ČsXP oceněn ve státě Nevada tehdejším guvernérem Bobem Millerem proklamací se státní pečetí.

Proklamace dokumentuje, že guvernér vyhlašuje 2. červen roku 2000 státním svátkem Nevady, na počest Československého Pony Expressu.

Od těchto dob prošel ČsXP velkým vývojem. S přibývajícími zkušenostmi byla zdokonalena organizace a struktura. Od roku 1991 se stal organizátorem jízdy ČsXP Corral Westerners International (dále XPC). Původní Třináctero jezdce Pony Expressu bylo přepracováno na Desatero (viz Charta), ve kterém jsou obsaženy všechny povinnosti jezdce ČsXP. Velmi důležitým bodem v Desateru je bod 6 – Jezdec obsadí s koněm svůj úsek včas. „Včas“ však neznamená v terminologii jezdců XP nikdy přesnou hodinu. Připomínáme, že časy předávek pro celou trasu jsou jezdcům sdělovány již v červnu a od té doby je každý jezdec XP povinen vše podřídit tomu, aby obsadil svůj úsek včas. Ve hře je několik elementů, jako jsou připravenost jezdce, připravenost koně, variabilita terénu a nepřízeň počasí. Toto vše může ovlivnit časovou délku jednotlivých úseků, a proto je potřeba, aby každý jezdec čekal připraven na své předávce dříve, než je teoretický výpočet. V opačném případě, kdy dojde ke zpoždění za teoretickým výpočtem, čeká jezdec na předávacím místě bez jakýchkoli informací tak dlouho, než pošta dorazí. Např. při 13. ročníku dosáhl součet časových ztrát na jednotlivých úsecích až šestihodinového celkového zpoždění na území české republiky. A naopak v 16. ročníku dorazili jezdci na hranice s Rakouskem o šest hodin dříve. Ale i v současné době boomu mobilních telefonů však jezdci při jízdě XP tuto komunikaci mezi sebou úmyslně nepoužívají, a tím je i nyní zachována historická podstata celé věci. V tomto nedočkavém čekání jezdce na okamžik, kdy se konečně v dáli na obzoru objeví dvě červené tečky na koních, měnící se postupně v poštovní uniformy XP, či zazní-li nocí zvuk poštovní trubky a jsou vidět pouze mihotavá světélka baterek signalizující příjezd jezdců s poštou, v tom tkví jedno z kouzel, pro která jezdci toto vše absolvují. Termín „včas“ je dnes potřeba dodržovat i na mezinárodní bázi. Na schůzce šéfů XP jednotlivých zemí jsou domluveny termíny pro předávky na hranicích. A pak už začíná mravenčí organizační práce šéfů a předáků větví na jedné straně a jezdců a postmasterů na straně druhé, aby XP dorazil a odjel z hranic „včas“.

Podíváme-li se do historie ČsXP, tak se každý ročník této jízdy vyznačoval určitou charakteristikou:

1985 1. ročník – vznik jízdy ČsXP
První jízda se uskutečnila 13. září 1985 a vedla ze Stříbrné Lhoty u Mníšku pod Brdy do moravského Suchdolu nad Odrou. Od té doby se vždy v srpnu koná každoročně. Toto pravidelné pořádání jízdy Československého Pony Expressu (zkratka ČsXP) je oceňováno i v kolébce hnutí westerners.

1986 2. ročník – ČsXP rychlejší než telegram

1987 3. ročník – vytvoření jižní větve

1988 4. ročník – vytvoření západní větve

1989 5. ročník – založení a připojení XP v NDR

1990 6. ročník – propojení ČsXP s XP USA, jízda čs. jezdců v USA
Poté, co jezdci ČsXP předvedli své umění v USA, je 2. červen v Nevadě dnem Československého Pony Expressu a guvernér jej vyhlásil za významný den státu Nevada.

1991 7. ročník – hvězdicová jízda, sestavení Charty ČsXP
Od roku 1991 organizuje jízdu Pony Express Corral při Westerners International CZ. Mění se označeni na XPC WI-CZ.

1992 8. ročník – návrat místa průjezdu z Mníšku do Stříbrné Lhoty

1993 9. ročník – po rozdělení státu název zůstává Čs XPC

1994 10. ročník – poslední hvězdicová jízda k 10. výročí Čs XPC

1995 11. ročník – vytvoření přípojky do Beaver City

1996 12. ročník – zřízení instituce „greenhorn“

1997 13. ročník – podpis mezinárodní smlouvy o výměně jezdců

1998 14. ročník – převoz dolarů do Beaver City, Rakousko nultý ročník

1999 15. ročník – připojením Slovenska byla naplněna myšlenka v názvu i slovem Československý Pony Express

V roce 1999 však byl ČsXPC oficiálně požádán organizátory akce Kocába 99 – Mistrovství světa v rýžování zlata o odvoz pošty z místa zlatokopeckého tábora na státní poštu v nedaleké Lečici. Akce probíhala od 26. do 29. srpna. Této mohutné mezinárodní záležitosti se zúčastnilo cca 3000 lidí z 24 zemí světa. Dá se říci, že pořadatelé předem nedocenili význam odvozu pošty a plánovali jezdce XPC pouze jako vložku do zlatokopeckého programu. Ale realita byla jiná. V podstatě to byla jediná možnost, jak dopravit denně zhruba 400 ks zásilek na státní poštu z rozbahněného údolí Kocáby. Několikrát za den vyjížděli jezdci z poštovního úřadu ČsXPC s naplněnou mochillou, takže objem přepravené pošty čítal celkem 2000 zásilek. Odvedená služba jezdců a postmasterů byla v průběhu akce spontánně oceňována samotnými zlatokopy a pořadatelé po ukončení tohoto zlatokopeckého klání vyslovili oficiální poděkování celému ČsXPC. Tímto XPC prezentoval, že jeho jedinou akcí v roce nemusí být pouze srpnová jízda, ale může na požádání zajišťovat přepravu pošty na různých seriozních akcích (např. odvoz pošty z Beaver City při akcích WCC).

2000 16. ročník – zvláštní zásilka pro presidenta Slovenska
Propojením se Slovenskem v roce 1999 se vlastně až po patnácti letech naplnila myšlenka „Československého“ Pony Expressu v pravém slova smyslu, čímž se tato událost řadí k nejdůležitějším v celé historii ČsXPC. Snahy o prodloužení trasy na Slovensko byly v minulosti několikrát iniciovány českou stranou. Bohužel se tato aktivita nesetkala s tím pravým zápalem pro věc a vždy končila kdesi ve vytracenu. Pro sheriffa XPC bylo tedy velmi příjemným překvapením, když v roce 1998 navštívil Českou republiku nynější šéf slovenských jezdců XP. Bylo domluveno mnoho věcí týkajících se nové trasy na území Slovenské republiky (např. vnitřní organizace XPC přijetím všech ustanovení a zákonitostí ČsXPC, délka úseků, přezky, uniforma, razítka XP a název slovenské jízdy – Slovenská část ČsXP).
V roce 2000 přepravovali slovenští jezdci poštu v mochille, která byla vezena již ze Stříbrné Lhoty, takže poprvé splnila česko-slovenskou úlohu

2001 17. ročník – ustavení tří moravských větví, Polsko nultý ročník
V roce 2001 putovala tato mochilla opačným směrem, tj. z Košic na českoněmecké hranice. Toto a mnoho dalšího bylo projednáno na schůzce šéfů české a slovenské části ČsXPC. Jedním z bodů jednání bylo i číslování ročníků na Slovensku tak, že od roku 2001 přejímá slovenská část číslování ČsXPC (tzn. 17. ročník).

2002 18. ročník – jízda po největších povodních

2003 19. ročník – XPC je již zase blíž k holandským hranicím

2004 20. ročník – Založení EPEA (European Pony Express Assotiation)
Členské země Česká republika, Slovenská republika, Německo, Polsko. Sheriff ČsXPC Luděk Cowpack Burian zvolen prezidentem této asociace. První protisměrná jízda v novodobé historii jízdy Pony Expressu byla na světě. Ve stejný okamžik vyrazili jezdci s poštou z poštovního úřadu ve Stříbrné Lhotě na východ a ze Suchdolu nad Odrou na západ. Jezdci obou směrů se míjeli na úseku moravské západní větve u obce Bobrová.

2005 21. ročník – Československého Pony expresu, letos už podruhé pod hlavičkou European Pony Express Association. Československý Pony Express vyjel 19. srpna v 19 hodin ze slovenských Košic, naše hranice překročil tradičně na Bumbálce v neděli ve čtyři ráno 21. srpna. Suchdolem nad Odrou projel jezdec na koni v 11,30 hodin, kde se setkal s pošťákem z polského Przysieczu. Ve Stříbrné Lhotě, v srdci celého podniku, se sešli jezdci české východní a jižní větve v pondělí 22. srpna ve 23,30 hodin. Poslední jezdec české západní větve opustil území české republiky v Dolních Poustevnách v úterý v 17,30 hodin. Do německého Harenu dorazil poslední jezdec tohoto ročníku v sobotu 27. srpna v 18.00 hodin.

2006 22. ročník – Voyagerská pošta
Po vzoru starých trapperů, kteří přepravovali z nepřístupných končin po vodě své zboží a poštu do civilizace, vyrobili členové Trappers Corralu (TC) historické plavidlo, se kterým absolvovali několikadenní plavbu po Labi. TC požádal XPC o další přepravu svých poštovních zásilek z lodi. Toto setkání proběhlo na molu v Roudnici nad Labem. Postmaster XPC přijal trapperskou poštu, přidal ji jezdcům do mochilly a ti pokračovali dále po své trase, zatím co trappeři mizeli v mlze na své bárce.

2007 23. ročník – Došlo k prodloužení větví EPEA
Byla prodloužena větev v Polsku do města Zavada, v Německu do města Rikenbrok a na Slovensku se přiblížila na maďarské hranice na hraniční přechod Senia

A přátelé, toto vše je možné, neboť: „Každý ten jezdec musí být v sedle doma, s koněm dojet projet i když hoří Arizona“!!!!!

 

Fotogalerie: Zahájení 1. Dog expressu